Media Społecznościowe
Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave
ŻYCIORYS ARTYSTYCZNY
KATARZYNA HOŁYSZ
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Ekonomiczną w Poznaniu, Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu Prof. Krystyny Pakulskiej, a także studia podyplomowe na Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, jak również Międzynarodowych Przesłuchań Wokalnych Kammeroper Schloss Rheinsberg, które zaowocowały nagraniem jej pierwszej płyty CD z operą „Kronprinz Friedrich” S.Matthusa, obsypaną prestiżowymi nagrodami muzycznymi.
Na stałe współpracuje z wieloma filharmoniami i orkiestrami w kraju i za granicą, na czele z Filharmonią Narodową w Warszawie.
Miała zaszczyt współpracować z najwybitniejszymi dyrygentami, takimi jak: Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Tadeusz Kozłowski, Łukasz Borowicz, Andriy Yurkevich, Jose Maria Florencio Junior, Tadeusz Wojciechowski, Wojciech Rajski, Grzegorz Nowak, Eraldo Salmieri, Andrzej Straszyński, Tadeusz Strugała, Niksa Bareza, Rolf Reuter, Massimiliano Caldi, Jurek Dybal, Charles Olivieri-Munroe, Marc Tardue, Ian Lotham Koenig.
Szczególnym wydarzeniem w karierze był występ artystki w partii Madame w operze Francisa Poulenca "Głos człowieczy" ("La voix humaine") we własnym, autorskim przekładzie na język polski, wystawionej w kompozytorskiej wersji z fortepianem w 2003 r. w Poznaniu, po raz pierwszy i jak dotąd jedyny w Polsce.
Wśród najważniejszych wydarzeń w karierze artystki w ostatnich sezonach trzeba wymienić jej udział w międzynarodowej produkcji
opery Złoto Renu Wagnera pod kierownictwem muzycznym Jana Lathama-Koeniga z okazji 100-lecia Opery Leśnej, z udziałem takich artystów jak Kristinn Sigmundsson czy Tomasz Konieczny oraz udział w polskim tournèe spektaklu operowego Fidelio- Pamięci Holokaustu (partia Leonory) w pionierskiej impresaryjnej produkcji Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena we współpracy z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej i Oslo Musikkakademi ANS OSLO NORWAY.
Miała też zaszczyt wystąpić w koncercie z towarzyszeniem muzyków Filharmonii Wiedeńskiej , wykonując cykl „Rueckertlieder” G.Mahlera w 156 rocznicę śmierci kompozytora.
Wielkim triumfem artystki okazała się kreacja Benigny w nowej inscenizacji „Czarnej maski” Krzysztofa Pendereckiego w reżyserii Marka Weissa w Operze Bałtyckiej i Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
We wrześniu 2016 odbył się nadzwyczajny recital wokalny śpiewaczki w Pałacu Prezydenckim - Belwederze w Warszawie.
Regularnie uczestniczy w krajowych i międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. Kissingensommer Festival w Bad Kissingen, Festiwal Wielkanocny Ludwika van Beethovena, International Opera Arias Festival Tino Pattiera w Dubrovniku, Festiwal im. K. Jamroz w Busku-Zdroju, Viva il Canto w Cieszynie, Pasyjny Festiwal im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu, Festiwal Sacrum et Profanum w Szczecinie, Solidarity of Arts w Gdańsku, Dobrodzień Classic Festival, Międzynarodowy Festiwal Śląski pod patronatem Kurtha Masura, Festiwal Muzyka w Starym Krakowie, Poznański Festiwal Mozartowski.
Często zapraszana jest do nagrań płytowych ( w dorobku posiada 13 płyt CD ) zarówno z repertuarem pieśniowym, muzyki dawnej i muzyki sakralnej, jak również największych dzieł operowych.
Jedną z ostatnich realizacji jest nagranie z firmą DUX opery „Paria” Stanisława Moniuszki pod kierownictwem Maestro Łukasza Borowicza, we włoskiej wersji językowej. Płyta ukazała się w II połowie 2019 roku I została nominowana do muzycznej nagrody Fryderyk za rok 2019.
Współpracuje z teatrami w Polsce i Niemczech, wykonując na ich scenach głównie pierwszoplanowe partie ze światowego repertuaru operowego: Ariadne- "Ariadne auf Naxos"- R.Strauss, Halka -"Halka" – St.Moniuszko, Hrabina-”Wesele Figara”-W.A.Mozart, Lady Makbet - „Makbet”- G.Verdi, Salome - „Salome”- R.Strauss, Kundry – „Parsifal”-R.Wagner, Adalgisa - „Norma” -V.Bellini, Idamantes - „Idomeneo” W.A.Mozart, G.Puccini – „Tosca”, Desdemona - „Otello”- G.Verdi, Benigna - „Czarna Maska” - K.Penderecki, Venus - "Tannhaeuser" -R. Wagner , Octavian "Der Rosenkavalier" R.Strauss, Neala -"Paria"- St.Moniuszko, Leonora - "Fidelio"- L.van Beethoven, Agathe - "Der Freischuetz" - C.M von Weber, Księżna - "Rusałka" – A.Dvorak,
Była stypendystKĄ :
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Bayreuther FestspielE
Za swoje kreacje wokalne otrzymała nagrody:_
- Medal Młodej Sztuki za debiut sceniczny i kreację wokalną (partia Adalgisy w operze Norma V.Belliniego w Teatrze Wielkim w Poznaniu),
- Złotą Maskę za najlepszą kreację wokalną sezonu 2008/2009 (partia Agaty w operze Wolny Strzelec C.M. von Webera w Teatrze Wielkim w Łodzi),
- nominację do nagrody Splendor Gedanensis za „wybitną kreację w operze „Ariadne auf Naxos' R.Straussa” w Operze Bałtyckiej w Gdańsku,
- nagrodę krytyków i melomanów Trójmiasta Storm Roku
za role Halki i Lady Makbet kreowane w Operze Bałtyckiej,
Teatralną Nagrodę Muzyczną im.Jana Kiepury dla Najlepszej Śpiewaczki w polsce ( rola salome w operze richarda straussa).
Od 2020 roku na zaproszenie Akademii Fonograficznej jest członkiem kapituły
przyznającej Muzyczne Nagrody Fryderyk.
Ostatnio obok działalności artystycznej, zajęła się też pedagogiczno-edukacyjną, skupiającą się nie tylko na nauce śpiewu klasycznego, ale przede wszystkim na propagowaniu prawidłowego oddechu, który niezwykle istotną rolę pełni nie tylko w śpiewaniu,
ale przede wszystkim wpływa na jakość naszego życia, wzmacnia odporność, zapobiega poważnym chorobom I sprawia, że żyjemy lepiej i dłużej.
Włada 6 językami: polskim, angielskim,niemieckim, włoskim, hiszpańskim, rosyjskim.
Przykładowe nagrania video:
https://www.youtube.com/watch?v=U0xpydtAZcg&list=PLAfPi61qgcPndn95PvfLvN02rhZZ0wpE_